Children’s Drawings in Comics · Research Workshop

Commonly drawn for children, comics have a particular link to lines drawn by children. Since at least Rodolphe Töpffer, who in 1848 praised the “liveliness of movement” of the little men doodled in the margins, children’s drawings have been regularly admired by cartoonists. And as comics and graphic culture started to proliferate in the pages of mass-printed magazines, so did children’s drawing grow into an object of new attention and discourses, caught between pedagogues, psychologists, painters and writers. This research workshop gather various international researchers and practicioners around the intersections and interactions between comics and children’s drawings, opening a vast field of inquiry. These two days will take us from school boards to juvenile delinquency institutions, from adult cartoonists drawing ‘as’ children to children cartoonists drawing ‘as’ adults, from twentieth-century pedagogy to contemporary practice-based research, from cartooning contests to contemporary kids’ fanzines, from personal archives to found treasures. Full program is available here.

Souvent dessinée pour les enfants, la bande dessinée entretient un lien particulier au dessin d’enfant. Depuis au moins Rodolphe Töpffer, qui déjà en 1848 louait la « vivacité du mouvement » des petits bonshommes griffonnés dans les marges, le dessin d’enfant a souvent été une source d’admiration pour les dessinateurs et dessinatrices. Et tandis que la bande dessinée et la culture graphique s’installait dans les pages des nouveaux imprimés produits en masse, le dessin d’enfant lui devenait un objet de nouvelles attentions et de nouveaux discours, cerné entre pédagogues, psychologues, peintres et écrivains. Cet atelier de recherche rassemble des chercheuses et chercheurs de différents pays autour des nombreuses intersections et interactions entre bande dessinée et dessins d’enfants, ouvrant un vaste chantier de recherche. Ces deux journées nous amèneront des pupitres scolaires aux institutions de surveillance de la jeunesse, d’adultes dessinant comme des enfants à des enfants dessinant comme des adultes, de la psychopédagogie vingtième-siècle à la recherche-action contemporaine, des concours de dessin d’hier aux fanzines pour enfants d’aujourd’hui, d’archivelles personnelles à des trésors retrouvés. Le programme complet est disponible ici.

Workshop organized by Benoît Crucifix and Maaheen Ahmed, and featuring Yassine de Vos, Mathias Gardet, Xavier Girard, Breixo Harguindey, Dragana Radanović, Johanna Schipper, Daniel Silvestre, Carol Tilley, Nancy Vansieleghem, Aleksandar Zograf — and, online, Shiamin Kwa, Emma Hunsinger and Tillie Walden.

If you want to attend this workshop, please register before May 20 by noon, through this online form. Pour vous souhaitez participer à l’atelier, veuillez compléter ce formulaire avant le 20 mai, heure de midi.